User adoption

Door 25 juni 2021Blog

Het ICT landschap verandert in een razend tempo. Waar het in het verleden nog wel eens ging over de servercapaciteit of de hoeveelheid storingen die er hadden plaatsgevonden, gaat het nu veel meer over hoe men de programma’s gebruikt en hoe nieuwe tools kunnen worden ingezet om nog productiever te kunnen werken.

Binnen BSU zijn we daarom in 2020 gestart met team ‘User adoption’. Via User adoption wil BSU de klant meenemen in deze nieuwe verandering en het werken met deze productievere omgeving.  Angelien Muijs, een van de user adoption consultants van BSU, aan het woord:

“Ik ben begonnen in maart 2020 als user adoption consultant en sinds 1 juni is er uitbreiding in het team met de komst van Dunja van de kerkhof. Wij zijn onderdeel van team implementatie en we hebben nauw contact met onze engineers en de klant.  Bij elke implementatie van de BSU BOOSTER is standaard een user adoption consultant gekoppeld. Dit traject begint al vanaf het eerste contactmoment dat BSU heeft met een klant. Tijdens de uitvoering van het project heeft de user adoption ook een prominente rol. Door goed naar de klant te luisteren en aanwezig te zijn tijdens de beheerfase kan een user adoption consulent inschatten wat de belangrijkste productiviteitsversnellers zijn voor de klant. BSU gelooft immers dat wanneer je, je als gebruiker van ICT, veilig voelt in je digitale omgeving, je kunt werken zoals je wilt waardoor bedrijfsdoelen eenvoudiger behaald kunnen worden. Dit is belangrijk want het systeem kan prima werken maar als jij niet weet hoe je met het systeem moet werken,  dan zal het project nooit een succes worden en de gebruikers van onze klanten zullen hierover dan ook ontevreden zijn. Het overgaan en leren werken met een nieuw systeem is voor veel gebruikers een behoorlijke omschakeling. Wij hebben daar begrip voor en willen de gebruikers daarbij helpen. Samen met onze contactpersonen maken we daarvoor een zogenaamd ‘onboarding plan’.

Het uitgangspunt van dit plan is, dat de gebruiker stap voor stap wordt meegenomen in het proces. Zo is de gebruiker voor de overgang naar het nieuwe systeem getraind en heeft hij of zij al eenmaal zelfstandig ingelogd. Deze eerste gebruikers (Key-users) worden getraind als ambassadeur zodat ze gezamenlijk de collega’s kunnen trainen en samen met de user adoption consultants de begeleiding vormen naar het nieuwe werken”.

In 2020 vonden deze trainingen vooral op locatie plaats. Je ziet nu steeds meer de ontwikkeling naar online trainingen. Angelien: “Microsoft teams is hier heel geschikt voor omdat je makkelijk het scherm kan delen, de trainingssessie kan opnemen en vragen via de chat kan delen. Na de training kan iedereen op zijn gemak de sessie en de vragen opnieuw bekijken. Microsoft Teams is een productief samenwerkingsplatform tool.

Samen met de klant werken we aan documenten ten behoeve van de inventarisatie. Teams is gelukkig heel gebruiksvriendelijk en na een training van BSU kan iedereen er al snel in werken”.

Wil je meer weten over user adoption? Of wil je weten wat de mogelijkheden zijn van een training door een van onze consultants?

Neem dat even contact op via sales@bsu.nl of bel naar 0413-24 33 33